Redaktørundersøkelse om uavhengighet, samlet medietrykk og utfordringer i redaktørjobben
Hensynet til det samlede medietrykket er ofte en del av redaktørenes etiske vurderinger i saker der enkeltpersoner får stor kritisk medieoppmerksomhet. Forsatt opplever 17 prosent av de ansvarlige redaktørene at eierne griper inn i redaksjonelle beslutninger. Utfordringene i redaktørjobben er oftest knyttet til økonomi, teknologi og hvordan nå et ungt publikum. Alt dette er funn i Redaktørundersøkelsen 2024
Sist oppdatert
Først publisert
Undersøkelsen ble lagt fram på NRs høstmøte 6. november 2024.
Her er hovedfunnene:
Samlet medietrykk
- Hensynet til det samlede medietrykket er ofte en del av redaktørenes etiske vurderinger i saker der enkeltpersoner får stor kritisk medieoppmerksomhet.
Drøyt 60 prosent av ansvarlige redaktører og 80 prosent av underordnede redaktører oppgir at det hender at de de tar særskilte hensyn som følge av samlet medietrykk i enkeltsaker.
- Redaktørene nevner flere konkrete eksempler på tiltak de vurderer i saker der enkeltpersoner utsettes for stort medietrykk: varsomhet med å identifisere, varsomhet med detalj- og bildebruk, bakkontakt med sårbare kilder eller personer som kjenner disse, informasjon om publiseringstidspunkt, senket terskel for samtidig imøtegåelse, begrensning av antall saker, strengere krav til nye saker og utsettelse av publisering.
Uavhengighet.
- Nær sju av ti ansvarlige redaktører oppgir at de har svært god eller god innflytelse på de rammevilkårene som eierne legger for den redaksjonelle virksomheten.
- 75 prosent av de ansvarlige redaktørene opplever eiere som er lydhøre for synspunkter fra dem.
- 66 prosent oppgir at eierne har svært god eller god kunnskap om Redaktørplakaten og medieansvarslovens prinsipper om redaksjonell uavhengighet. 14 prosent oppgir at eierne har for lite eller kritisk svak kunnskap om de samme prinsippene.
- 17 prosent av de ansvarlige redaktørene opplyser at eierne har grepet inn i redaksjonelle prosesser/prioriteringer på en problematisk måte. (Det er samme tall som i tilsvarende undersøkelse i 2023. I undersøkelsen i 2022 var andelen 15 prosent.) 10 prosent har opplevd det en gang, sju prosent flere ganger.
- 55 prosent av de ansvarlige redaktørene har opplevd problematiske forsøk på påvirkning fra annonsører. Et stort flertall har opplevd det mer enn en gang. 25 prosent av underordnede redaktører har opplevd slike problematiske forsøk en eller flere ganger.
Utfordringer i redaktørjobben. De vanligste utfordringene redaktørene oppgir er knyttet til økonomi, teknologi og evnen til å nå et yngre publikum. Også rekruttering, rammevilkår, press fra eiere og konkurranse fra internasjonale teknologi-selskaper er blant utfordringer som oppgis hyppigst.
Undersøkelsen ble gjennomført blant NRs medlemmer i oktober 2024.
Presentert på NRs høstmøte 6. nov. 2024
Den består av to deler – en undersøkelse som ble sendt til knapt 350 ansvarlige redaktører og en undersøkelse som ble sendt til nær 450 underordnede redaktører, alle blant NRs medlemmer. Totalt svarte 160 redaktører, drøyt 100 av disse er ansvarlige redaktører.
Svarene er anonymisert, men deltakerne har oppgitt alder, kjønn og type mediehus.
Der det er mulighet for utdyping og tekstsvar, har vi gjengitt et utdrag av svarene.